Categorie: "mobiliteit"

Nederland bij goedkoopste landen voor tweedehands auto

De occasions in Nederland zijn goedkoper dan in de meeste andere Europese landen. Dit blijkt uit het halfjaarlijkse stedenonderzoek van Autoscout24. Zij hebben uitgezocht dat we vorig jaar nog ruim €17.000 per auto betaalde en nu is dat met 20% gezakt naar nog net geen €14.000.

Occasions zijn het goedkoopst in Brussel
Als je echt goedkoop aan een tweedehands auto wilt komen, dan moet je gaan kijken bij een Brusselse autodealer. Uit het onderzoek is gebleken dat hier de tweedehands auto’s gemiddeld het goedkoopst zijn. Hier betaal je gemiddeld minder dan tien duizend euro voor een gebruikte auto. En dat maakt Brussel de goedkoopste Europese stad qua tweedehands auto’s.

Alles over elektrisch vervoer op één plek

Met de lancering van Nederlandelektrisch.nl staat nu alle informatie over elektrisch vervoer handig op één plek online bij elkaar. Deze portal bundelt en deelt actuele en relevante informatie op een overzichtelijke manier. Voor werkgevers, werknemers, autoleasemaatschappijen, gemeenten en alle ander geïnteresseerden.

VNA-leden vinden op deze webiste onder meer de kansen die elektrisch vervoer hun klanten biedt en een overzicht van alle regionale stimuleringsmaatregelen. Ook is er informatie over waar laadpalen zijn.

Samenwerken
De site Nederlandelektrisch.nl is een initiatief van het Formule E-Team. In dit team werken bedrijven, Rijksoverheid, gemeenten en kennisinstellingen samen. Het vervult een ambassadeurs- en aanjaag-rol voor elektrisch vervoer in Nederland. De VNA steunt de doelstellingen van de overheid om Nederland schoner, gezonder, economisch sterker en blijvend bereikbaar te maken en participeert daarom actief in het Formule E-Team.

Bron: www.vna-lease.nl

 

Bedrijven investeren komend jaar miljoenen in duurzame mobiliteit

Bijna de helft van de directies van bedrijven in Nederland wil binnen twee jaar investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen. Gezamenlijk wordt er een budget gereserveerd van 400 tot 600 miljoen.

Dat blijkt uit onderzoek van ecomobiel onder de bezoekers van de vakbeurs ecomobiel 2012. Daarvan bekleedt ruim 45 procent een directie- of managementfunctie. Daarnaast is 50 procent beslisser.

Mobiliteit
Duurzame mobiliteit wordt steeds meer ervaren als een strategische keuze binnen organisaties, zo blijkt uit het onderzoek. Dit wordt aangejaagd door het economische sentiment en het feit dat de gemiddelde mobiliteitskosten 10 procent tot 20 procent per medewerker bedragen en steeds meer druk uitoefenen op het bedrijfsresultaat.

Subsidie
De aantrekkelijke subsidieregelingen voor zzp’ers zorgen er voor dat steeds meer zelfstandigen (14 procent) de vakbeurs bezoeken om zich te verdiepen in de aanschaf van een energiezuinige auto.

Duurzaam
Zo’n 39 procent van de genoemde investeringen zullen in het komend jaar worden gedaan. De grootste investering ligt met 48 procent in het verduurzaming van het wagenpark, voor zowel de zakelijke rijders, als de transportsector. Hieraan gekoppeld zijn de investeringen in enеrgie-, tank- en laadinfrastrucuur met 19 procent.

Bron: werken20.nl

Eerste testritten Tesla Model S in Nederland

Voor het eerst was afgelopen week de Tesla Model S even te zien op de Nederlandse wegen. Deze volledig elektrische sedan combineert een actieradius tot 480 kilometer met een luxe bouw en erg sportieve prestaties. Enkele klanten van leasemaatschappij Athlon Car Lease konden begin november als eersten in Nederland een testrit maken. Met de Model S heeft Athlon Car Lease de primeur op de Europese leasemarkt.

Belangrijkste punten Rutte II op een rij

Het regeerakkoord van het tweede kabinet Rutte is een feit. Zoals al bekend, is de forensentaks nu definitief van de baan, inclusief de gevolgen voor de tegenbewijsregeling van de bijtelling voor de auto van de zaak. In het regeerakkoord worden de volgende punten genoemd die van invloed zijn op de auto en onze branche:

Uit het regeerakkoord blijkt dat de nieuwe coalitie vindt dat elektrisch vervoer veel kansen biedt. Met netbeheerders, energiebedrijven en lokale overheden worden afspraken gemaakt over de laadinfrastructuur om de groei van elektrische mobiliteit verder te stimuleren;

De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat op 1 januari 2014, bedraagt 230 miljoen euro. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. Ook deze verhoging gaat in op 1 januari 2014;

Het Eurovignet wordt verder toegespitst op schonere vrachtwagens. Eventuele meeropbrengsten worden gebruikt voor investeringen in weginfrastructuur;

De boetes voor te laat betalen van de motorrijtuigenbelasting gaan omhoog. Voor het eerste betaalverzuim geldt straks een boete van 50 euro. Bij de tweede keer te laat betalen binnen 2 jaar gaat de boete omhoog naar 100 euro. Vanaf de derde keer binnen twee jaar wordt dat 150 euro;

Er komt geen kilometerheffing. In plaats daarvan wordt bekeken hoe de bestaande infrastructuur via onder meer gedragsverandering van reizigers beter benut kan worden, om daarmee de files te verminderen.

Het nieuwe kabinet en de VNA
De VNA pakt haar eerder ingeslagen koers weer op: pleiten voor een robuust fiscaal stelsel dat maximaal ondersteunt aan zakelijk reizen en nieuwe mobiliteitsinitiatieven de ruimte geeft. We vertrouwen erop dat ook het ministerie van Financien dit onderwerp weer met een zekere voortvarendheid oppakt. Terwijl de diverse ministeries aan de slag gaan met het verder uitwerken van de plannen, gebruiken we de tijd om een kennismakingsronde te doen langs de nieuwe Kamerleden en politieke stakeholders om onze stem te laten horen.

Voor de liefhebbers die het gehele regeerakkoord willen lezen, klik hier. De geel gearceerde passages zijn de teksten die voor de lease branche van belang zijn.

Bron: VNA