De gemiddelde uitstoot van het nieuwe Nederlandse wagenpark was in 2012 125 gram voor benzineauto’s en 109 gram voor diesels. Dat meldt Bovag-RAI.
Categorie: "Facts & Figures"
Bedrijven investeren komend jaar miljoenen in duurzame mobiliteit
Bijna de helft van de directies van bedrijven in Nederland wil binnen twee jaar investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen. Gezamenlijk wordt er een budget gereserveerd van 400 tot 600 miljoen.
Dat blijkt uit onderzoek van ecomobiel onder de bezoekers van de vakbeurs ecomobiel 2012. Daarvan bekleedt ruim 45 procent een directie- of managementfunctie. Daarnaast is 50 procent beslisser.
Mobiliteit
Duurzame mobiliteit wordt steeds meer ervaren als een strategische keuze binnen organisaties, zo blijkt uit het onderzoek. Dit wordt aangejaagd door het economische sentiment en het feit dat de gemiddelde mobiliteitskosten 10 procent tot 20 procent per medewerker bedragen en steeds meer druk uitoefenen op het bedrijfsresultaat.
Subsidie
De aantrekkelijke subsidieregelingen voor zzp’ers zorgen er voor dat steeds meer zelfstandigen (14 procent) de vakbeurs bezoeken om zich te verdiepen in de aanschaf van een energiezuinige auto.
Duurzaam
Zo’n 39 procent van de genoemde investeringen zullen in het komend jaar worden gedaan. De grootste investering ligt met 48 procent in het verduurzaming van het wagenpark, voor zowel de zakelijke rijders, als de transportsector. Hieraan gekoppeld zijn de investeringen in enеrgie-, tank- en laadinfrastrucuur met 19 procent.
Bron: werken20.nl
Opnieuw ruim 600 nieuwe elektrische voertuigen
Afgelopen maand zijn opnieuw ruim 600 nieuwe elektrische voertuigen in Nederland in gebruik genomen. De stijgende trend wordt hiermee sterk voortgezet, meldt Samen Elektrisch, het Platform voor samenwerkende gebruikers van elektrisch vervoer.
→
Belangrijkste punten Rutte II op een rij
Het regeerakkoord van het tweede kabinet Rutte is een feit. Zoals al bekend, is de forensentaks nu definitief van de baan, inclusief de gevolgen voor de tegenbewijsregeling van de bijtelling voor de auto van de zaak. In het regeerakkoord worden de volgende punten genoemd die van invloed zijn op de auto en onze branche:
Uit het regeerakkoord blijkt dat de nieuwe coalitie vindt dat elektrisch vervoer veel kansen biedt. Met netbeheerders, energiebedrijven en lokale overheden worden afspraken gemaakt over de laadinfrastructuur om de groei van elektrische mobiliteit verder te stimuleren;
De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat op 1 januari 2014, bedraagt 230 miljoen euro. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. Ook deze verhoging gaat in op 1 januari 2014;
Het Eurovignet wordt verder toegespitst op schonere vrachtwagens. Eventuele meeropbrengsten worden gebruikt voor investeringen in weginfrastructuur;
De boetes voor te laat betalen van de motorrijtuigenbelasting gaan omhoog. Voor het eerste betaalverzuim geldt straks een boete van 50 euro. Bij de tweede keer te laat betalen binnen 2 jaar gaat de boete omhoog naar 100 euro. Vanaf de derde keer binnen twee jaar wordt dat 150 euro;
Er komt geen kilometerheffing. In plaats daarvan wordt bekeken hoe de bestaande infrastructuur via onder meer gedragsverandering van reizigers beter benut kan worden, om daarmee de files te verminderen.
Het nieuwe kabinet en de VNA
De VNA pakt haar eerder ingeslagen koers weer op: pleiten voor een robuust fiscaal stelsel dat maximaal ondersteunt aan zakelijk reizen en nieuwe mobiliteitsinitiatieven de ruimte geeft. We vertrouwen erop dat ook het ministerie van Financien dit onderwerp weer met een zekere voortvarendheid oppakt. Terwijl de diverse ministeries aan de slag gaan met het verder uitwerken van de plannen, gebruiken we de tijd om een kennismakingsronde te doen langs de nieuwe Kamerleden en politieke stakeholders om onze stem te laten horen.
Voor de liefhebbers die het gehele regeerakkoord willen lezen, klik hier. De geel gearceerde passages zijn de teksten die voor de lease branche van belang zijn.
Bron: VNA
Lease auto: dit zijn de populairste modellen
Renault heeft in het derde kwartaal van dit jaar een forse opmars gemaakt op de leasemarkt. Met de Mégane Estate en de bestelbus Renault Trafic bezet het Franse merk op zowel bij personenauto’s als op de markt voor bedrijfswagens de nummer één positie. →
De standpunten van de partijen over auto’s en mobiliteit
De Tweede Kamerverkiezingen staan voor de deur. Op 12 september mogen we naar de stembus. De site Driving Fun bekeek de verkiezingsprogramma’s en vertelt wat de partijplannen voor de automobilist betekenen. →
Driekwart werknemers wil zelf bepalen wanneer hij of zij werkt
65% van de werknemers bepaalt graag zelf wanneer hij of zij werkt. Daarnaast vindt 48% het belangrijk om zelf de werkplek te bepalen. Veel bedrijven vullen het nieuwe werken (hnw) in als plaatsonafhankelijk werken met flexibele werkplekken. Maar flexibele werktijden zijn dus minstens zo belangrijk. 60% van de werknemers verwacht hierdoor werk en privé beter te combineren. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Werk & Vervoer -een samenwerkingsverband van FNV, CNV en MHP- en Qidos onder ruim 10.000 werknemers uit profit en non profit bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd onder zowel het kantoorpersoneel als uitvoerders zoals monteurs en verpleegkundige. →
Nederlander woont gemiddeld 14 km van het werk
Nederlandse werknemers reizen gemiddeld 14 kilometer om op hun werk te komen, maar de regionale verschillen zijn groot. In Groningen, Friesland en Drenthe overbruggen mensen met gemiddeld 19 tot 22 kilometer de grootste afstand om aan de slag te gaan. In Delft en het Westland wonen werknemers het dichtst bij hun baan met een gemiddelde afstand van 8 kilometer. →
Nederland vergevorderd met netwerk voor EV
Qua aantallen elektrische auto’s zijn Duitsland, Frankrijk en Noorwegen koplopers in Europa. →
Leasebranche is crisisbestendig
Het gaat eigenlijk helemaal niet slecht in leaseland. Deze markt toont zich warempel crisisbestendig, volgens haar branchevertegenwoordiger VNA. →