Leasebranche is crisisbestendig

Het gaat eigenlijk helemaal niet slecht in leaseland. Deze markt toont zich warempel crisisbestendig, volgens haar branchevertegenwoordiger VNA.

Nederland werd in 2011 zelfs zo’n duizend leaseauto’s rijker. Het park klom van 682.400 voertuigen (bestel- en personenauto’s) naar 683.400 stuks, aldus de Vereniging van Nederlandse Leasemaatschappijen.

In totaal rijden er 537 duizend personenleaseauto’s en 147 duizend leasebusjes over ‘s lands wegen, samen goed voor pakweg acht procent van ons wagenpark. Het daadwerkelijk beslag op de totale wegencapaciteit van deze ogenschijnlijk bescheiden hoeveelheid auto’s is echter aanzienlijk groter; een gemiddelde leasebak legt jaarlijks ruim 36 duizend kilometer af, tegenover dik 13 duizend kilometer door een doorsneevoertuig. In gewonemensentaal: een op de vier auto’s die je onderweg tegenkomt, heeft een leasemaatschappij als eigenaar.

Waar de VNA ook prat op gaat, is dat leaseauto’s een mooie bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot. Vorig jaar had bijvoorbeeld ruim zestig procent van de nieuwe leaseauto’s een A-energielabel. Een jaar tevoren was dat nog maar 39 procent. Mooi cijfer, maar natuurlijk ook pronken met andermans veren aangezien die louter ingegeven is door het exorbitante stimuleringsbeleid (m.n. bijtellingsregime) dat de overheid erop nahoudt. Leaserijders blijven nochtans verslaafd aan fossiele brandstoffen: hybride-auto’s komen niet verder dan een stabiel aandeel van vier procent. Diesel is met 48 procent favoriet.

Het gemiddelde leasecontract wordt overigens voor 3,5 jaar (om precies te zijn voor 42,2 maanden) getekend. In de praktijk wordt die afgesproken looptijd nogal eens overschreden; gemiddeld moet een leaseauto een halfjaar extra mee, tot 48,5 maanden. In de afgelopen tien jaar is die gebruiksduur gestaag toegenomen, in 2001 was een leaseauto nog maar (gemiddeld) 44,9 maanden in de ‘ vaart’. Daarbij neemt het gemiddelde investeringsbedrag – in lijn met de markttrend – wel gaandeweg af; de gemiddelde catalogusprijs die leasemaatschappijen voor auto’s in hun gehele vloot betaalden, lag in 2011 op € 27.100 (excl. btw/incl. bpm); twee procent lager dan in 2010.

Bron: www.automobielmanagement.nl

Lees ook:Drie van de tien huishoudens zonder auto
Lees ook:Lease auto: dit zijn de populairste modellen
Lees ook:VNA Jaarcijfers 2011: leasen ook in crisistijd aantrekkelijk
Lees ook:Gemiddelde CO2-uitstoot nieuwe auto’s blijft dalen
Lees ook:Athlon Car Lease voorkomt hogere bijtelling voor leaserijders

2 reacties op “Leasebranche is crisisbestendig

  1. Audri

    Het AANTAL lease auto’s zal dan wel licht gestegen zijn, maar de totale omzet in de branche is echt wel gedaald. Er zijn veel kleine en goedkope auto’s bijgekomen en hebben de plaats ingenomen van duurdere modellen.
    En inderdaad de bijdrage aan de vermindering van de CO2 uitstoot is (daardoor) zeker geleverd,

      /  
  2. offshore bank account

    In de jaren zeventig waren veel wetenschappers er nog van overtuigd dat er een volgende ijstijd naderde. Volgens de theorie van Milankovitch zou de gemiddelde temperatuur op Aarde al over ongeveer 6.000 tot 10.000 jaar een nieuw minimum kunnen bereiken.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.