VNA heeft huiswerk voor gestaffelde bijtelling al gedaan

Staatsecretaris van Financiën Weekers heeft afgelopen zaterdag in een radio-interview aangegeven verder te willen met de uitwerking van de gestaffelde bijtelling. Zo’n systeem is goed voor de bereikbaarheid en het milieu en is eerlijker voor werkgevers en werknemers.

Gestaffelde bijtelling op basis van daadwerkelijk gereden privékilometers wordt door de VNA al geruime tijd bepleit in Den Haag. Het plan was begin 2012 al in een vergevorderd stadium, maar door het Lenteakkoord verdween het in de ijskast. Nadat de forensentax eind vorig jaar van het toneel verdween heeft de VNA bij de top van Financiën ervoor gepleit om het concept zo snel mogelijk weer op te pakken. “Het is fijn dat de staatssecretaris nu ook in de media aangeeft dat hij nu vaart wil maken”, zegt Renate Hemerik, “intussen hebben zowel het ministerie als de VNA hun huiswerk gedaan, zodat we relatief snel tot een concreet voorstel zouden moeten kunnen komen.”

Een regime van variabele bijtelling stimuleert bewust reisgedrag en een bewuste keuze voor schone en zuinige auto’s. Een goed gestaffeld bijtellingregime biedt alle belanghebbenden voordelen: overheid, werkgevers en werknemers. Immers, zo’n systeem beloont het maken van minder privékilometers met de auto van de zaak, hetgeen de werkgever leasekosten en de werknemer bijtelling bespaart en de doorstroming op de wegen bevordert.

Het tweede effect is dat de autokilometers die gemaakt worden, vaker in een schone en zuinige auto zullen worden gemaakt. Renate Hemerik licht toe: “Momenteel maakt ongeveer een kwart van de werknemers die recht hebben op een personenauto van de zaak geen gebruik van dat recht. Daarnaast gebruikt ongeveer eenvijfde van de werknemers die wél een personenauto van de zaak hebben, deze niet privé. In beide categorieën maken werknemers hun privékilometers vaak in een oudere, minder schone privéauto en dit betekent een ongekende, onnodige milieuvervuiling.

Een eerlijker bijtellingregime zal er zeker aan bijdragen dat deze privéautokilometers straks vaker in een auto van de zaak gemaakt worden. “En dat is ook goed voor het milieu, want de gemiddelde privéauto is 8 jaar oud, terwijl een personenauto van de zaak met zijn gemiddelde leeftijd van 3 jaar jong veel schoner, zuiniger en veiliger is.” aldus Renate Hemerik. “Overigens is tweederde van alle personenauto’s van de zaak, een lease-auto en die zijn gemiddeld 2 jaar jong.”

“Zicht op de zakelijke (auto)mobiliteit”; het grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de zakelijke (auto)mobiliteit op basis waarvan VNA concludeert dat de auto van de zaak de potentie heeft nog veel meer bij te dragen aan bereikbaarheid en milieu dan nu al het geval is; waarvoor de bijtelling wel moet worden verbeterd. Via onderstaande links komt u bij een persbericht, een heldere samenvatting en het VNA-rapport.

Bron: VNA

Lees ook:Variabele bijtelling op komst voor zakelijke rijders
Lees ook:Zakelijke rijders zijn melkkoe van de overheid
Lees ook:Bezuinigingspakket raakt automobilist hard
Lees ook:Autoleasemaatschappijen zijn positief over de overgangsregeling voor leaseauto’s in het Lenteakkoord
Lees ook:VNA Jaarcijfers 2011: leasen ook in crisistijd aantrekkelijk

Eén reactie op “VNA heeft huiswerk voor gestaffelde bijtelling al gedaan

  1. Vemo Lease Bv

    Dit plan is wel eerlijker e voorkomt inderdaad dat de schone lease auto voor de deur blijft staan en er met de vervuilende 12 jaar oude auto de boodschappen worden geaan.

    Nu is het helaaszo dat iemand die 5000km prive rijdt hetzelfde aan bijtelling betaald als iemand die 25000km prive rijdt.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.