Zuiniger rijder loont en is best wel makkelijk

Eén van de grootste maatschappelijke uitdagingen waarvoor we ons gesteld zien, zijn energiebesparing en vermindering van het broeikaseffect. Beide zaken gaan voor een belangrijk deel hand in hand. Ook automobilisten kunnen hier aan bijdragen. Door simpelweg zuiniger te rijden. En met zuiniger rijden helpen we in deze blog, dat vol tips staat. Sommige zijn verrassend simpel en effectief.

Moet u de auto wel nemen?

De eerste vraag die u zich kunt stellen, is natuurlijk of u de auto wel moet nemen. Voor een korte afstand is de fiets een prima alternatief! Ook al omdat een koude motor veel meer brandstof verbruikt en ook buitenproportioneel meer vervuilt dan een warme motor. Pas na 5 kilometer is de motor op de temperatuur waarbij hij optimaal presteert. Dit is meteen ook een goede reden om te bedenken of u meerder korte ritten kunt combineren. Zo bespaart u al brandstof zonder ook maar 1 kilometer minder te rijden.

 

Kijk eens naar uw auto

Terug naar de auto, want die behoeft nog een kritische inspectie. Zijn zaken die de aerodynamica van de auto verstoren, verwijderd nu ze niet meer nodig zijn? Denk aan de skibox, dakdragers en het fietsenrek, maar ook aan oranje vlaggetjes en balletjes aan de radioantenne. Al deze zaken maken het ingenieuze windtunnelwerk van de fabrikant ongedaan. Zelfs rijden met open ramen verstoort de luchtstroom zodanig dat u hierdoor wel 5 to 10% meer brandstof verbruikt. Verder, zijn uw banden op spanning? Zachte banden kosten u 2 tot 3% meer verbruik.

 

Kijk eens in uw auto

Ook het gewicht van uw auto draagt bij aan het gebruik. Ligt er onnodig bagage in de auto? Neem dat eruit. Een vaste gewichtscomponent van de auto is de brandstof. De tank bijna leeg rijden is dus ook een manier om gewicht te besparen. Dit klinkt alsof het om ‘peanuts’ gaat, maar een test over vijf jaar concludeerde dat alleen dit al het verschil kan uitmaken tussen een verbruik van 1 op 19,5 en 1 op 18.

 

Stap in

Voordat u start, wist of krabt u de ramen, stelt u de spiegel, zet u uw zonnebril op en doet u uw gordel om. Pas dan start u, want een koude, stationair draaiende motor kost veel brandstof en warmt niet op. Dat gebeurt pas zodra de motor wordt belast (en dat is bij het rijden).

 

Waarheen?

Nog één vraagje voor u gaat rijden. Weet u de kortste weg? Ook dat is een simpele manier om brandstof te besparen. Navigatiesystemen zijn dan ook een zegen. Gebruik uw systeem ook eens voor een route die u al jaren rijdt. Misschien wijst uw navigatiesysteem u een nog slimmere route.

 

Lekker toeren…

Trek steeds rustig op. Snel optrekken geeft nauwelijks tijdwinst, maar kost zo’n 16% extra brandstofverbruik. Bovendien betekent het extra slijtage voor banden en overbrenging. Heeft uw auto een handmatige versnellingsbak? Besteed dan eens extra aandacht aan het toerental van de motor. Als de motor rustig en gelijkmatig loopt dan zal hij veelal efficiënt lopen. Tussen de 1500 en 3500 toeren rijdt u het meest zuinig. Met een benzine- (of LPG)motor schakelt u onder de 2.500 toeren. Bij diesel bij 2.000 toeren. Veel modellen hebben tegenwoordig ook een schakelindicator die u kunt volgen.

 

… met dezelfde snelheid

Constant dezelfde snelheid rijden bespaart veel brandstof. De cruise control is hier perfect voor, al maakt de verkeersdrukte het gebruik ervan niet altijd mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van cruise control een besparing van 4 tot 10% oplevert. In een ideale situatie rijdt u altijd met dezelfde snelheid en – zeker op de snelweg – zonder te hoeven remmen of extra gas te geven. Omdat u ver vooruitkijkt en anticipeert. Dat kan een Gandhi-achtige houding van u vragen. Bijvoorbeeld door iemand die per se vóór u wil invoegen te laten gaan. Waarmee u voorkomt dat u iets later toch moet remmen. Wie constant wil rijden, kan ook beter de rechter baan aanhouden. Constant rijden is zuinig rijden, vooral als u dat doet binnen de wettelijke maximumsnelheden.

 

Uitzonderingen bevestigen de regel

Maar – we durven het bijna niet te onthullen – dit geldt niet voor alle auto’s. Een auto rijdt het zuinigst bij die snelheid waarbij de motor (in de hoogste versnelling) het ‘mooist’ loopt. Dat klinkt vaag en de werkelijkheid is dan ook verrassend. Een driecilinder Suzuki verbruikt bij 90 km/h ongeveer 1:19 maar bij 110 km/h is dit nog maar 1:22. Ook een experiment met een Fiat Cinquecento Sporting leerde dat deze auto bij 110 km/h ongeveer 1:17 rijdt en bij 130 km/h nog maar 1:19. Om achter de meest efficiënte belasting van uw auto te komen, zou u eigenlijk zelf testritten moeten maken.

 

Wat draait er nog meer dan alleen uw motor?

Ook de elektrische installaties in uw auto consumeren energie en dus brandstof. Dat geldt voor uw lichten, al adviseren wij om die omwille van de bewezen bijdrage aan de verkeersveiligheid altijd aan te hebben. Ook overdag. Maar uw airco hoeft niet altijd aan te staan. Dat kan u 10% brandstof schelen. Een achterruitverwarming vreet 3% tot 5% extra brandstof.

 

Stoppen = motor uitzetten

U bespaart ook moeiteloos brandstof door uw motor af te zetten bij een openstaande brug, bij een spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Het verhaaltje dat starten meer brandstof kost dan kort stationair draaien, stamt uit het stenen tijdperk. En als u weer start, doe dit dan zonder gas te geven. Auto’s van nu hebben geen hulp van uw rechtervoet nodig bij de start.

 

Kijk vooruit, voorkom remmen

Anticiperen is een van de belangrijkste manieren om zuiniger te rijden. Dender niet op een bocht af om vlak ervoor te remmen en vervolgens weer gas te moeten geven om snelheid te maken. Rol geleidelijk op de bocht af en rem niet. Laat uw gas ook los bij het zien van remlichten, of wanneer u ziet dat iemand de weg zoekt. Zo voorkomt u dat u straks moet remmen. Laat u niet opjagen door bumperklevers. Houd uw snelheid aan en ga naar rechts zodra het kan.

 

Rij constant

In de file is het zaak te blijven rollen. Steeds remmen en dan weer optrekken kost veel meer brandstof dan langzaam voortsukkelen. Bovendien blijft het achteropkomende verkeer zo ook rollen en dat bespaart brandstof voor een hele rij auto’s! Op de rechterrijstrook heeft u, door de aanwezigheid van vrachtwagens, de meeste kans deze rijstijl vol te houden.

 

En tot slot: parkeer met vooruitziende blik

Parkeer de auto – nu de motor warm is! – in de rijrichting voor vertrek. Want een warme motor doet dit zuiniger.

Lees ook:Waarom elektrisch rijden?
Lees ook:Tips voor besparingen met Het Nieuwe Rijden
Lees ook:Help, de auto komt ons helpen!
Lees ook:Studenten maken zuinige auto: 1 op 1000 km
Lees ook:Geef motorrijders de ruimte in de file

Eén reactie op “Zuiniger rijder loont en is best wel makkelijk

  1. Han

    Het zou nog veel zuiniger kunnen, wanneer we alle drempels in NL kunnen afbreken. Daarmee wordt voorkomen, dat er telkens moet worden afgeremd en weer opgetrokken, hetgeen zeker binnen de bebouwde kom zomaar 15% minder verbruik oplevert. Beter is het wat slingers in een weg te creëren, waarbij een auto wel met een (gematigde) constante snelheid kan blijven rijden. De vele drempels zorgen bovendien voor 600% snellere slijtage van stuurscharnieren, remschoenen en – schijven, schokdempers en wielophanging, hetgeen dus de totale veiligheid en de levensduur van een auto verlengt. Nederland drempelvrij maken dus is de meest duurzame en groene oplossing.. Bovendien onderschrijf ik de situatie, dat mijn auto ( Saab 9 5 2.0T) een stuk zuiniger rijdt met 120km/uur dan 90km/uur rijdend. Mijn woon-werkverkeer op de A2 resulteert in 1 liter op 10,7 km, terwijl ik op lange ritten door Frankrijk met 130km/uur met gemak 1 op 12km/uur behaal.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.