Help, de auto komt ons helpen!

De auto gaat ons steeds meer helpen bij het rijden. Met systemen die ons waarschuwen, maar die ook eigenhandig ingrijpen als we niet luisteren. Waar gaat dat heen? Hebben we nog iets te zeggen achter het stuur of kunnen we straks net zo goed geblinddoekt instappen? Toen de eerste auto’s met ABS op de markt kwamen, was niet elke automobilist meteen enthousiast. Het idee dat de auto zelf pompend ging remmen bij blokkerende wielen, zagen velen als een aantasting van de autonomie van de bestuurder. Maar de systemen waren in no-time zo goed, dat zelfs de slipschoolinstructeur niet van ze kon winnen.

Electronic Stability Program helpt de auto onder controle houden

De weg naar systemen die het beter weten dan de chauffeur was hiermee geopend. Snel volgde ASR of TCS (Traction Control System) dat eigenlijk het tegenovergestelde doet van ABS. ABS en ASR zijn nu vaak geïntegreerd in het nog uitgebreidere ESP, dat de stuurrichting vergelijkt met de richting waarin de auto beweegt. Als die twee verschillen, grijpt het systeem in door afzonderlijke wielen licht af te remmen en de auto zo te stabiliseren. Het Europese parlement heeft ESP verplicht gesteld voor alle nieuwe auto’s die na 1 november 2011 op de markt komen. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben, wordt ESP per 1 november 2014 verplicht.

Adaptive Cruise Control helpt afstand houden

Wie in de Randstad probeert met cruise control een vaste snelheid aan te houden, ontdekt hoe onregelmatig de snelheid van collega-weggebruikers is. Bij ACR ‘ziet’ de radar van uw auto hoe snel uw voorganger rijdt en past uw snelheid daar automatisch op aan door het gas los te laten of zelfs te remmen. Gaat uw voorganger opzij, dan neemt het systeem de door u gekozen snelheid weer aan.

En dan hebben we nog LDWS, CSA, ACS en DAC

We worden steeds meer verwend met uitgebreide veiligheidssystemen. Lane Departure Warning System helpt u op uw baan te blijven via een waarschuwingssignaal (of het stuur even trillen) wanneer de auto langzaam van rijbaan dreigt te veranderen. Met City Safety Assist of Active City Stop wordt uw auto nóg veiliger en ook: nóg eigenwijzer. Het systeem is bedoeld om botsingen bij lage snelheden (tussen de 5 en 30 km/h) te voorkomen. Een laser kijkt met u mee door de voorruit en herkent stilstaande en rijdende auto’s. En dan hebben we ook nog het Driver Alert Control die u waarschuwt als uw aandacht verslapt, bijvoorbeeld door vermoeidheid tijdens lange ritten. Dit systeem registreert de bewegingen van de auto en beoordeelt aan de hand hiervan of de auto op gecontroleerde, dan wel ongecontroleerde wijze wordt bestuurd.

Helpt al deze hulp?

De grote vraag is natuurlijk hoezeer deze actieve veiligheidssystemen bijdragen aan de verkeersveiligheid. En daarover is nog maar weinig bekend. Verkeerspsychologen constateren dat automobilisten een bepaalde mate van risico accepteren. Wanneer een veiligheidssysteem dit risico verlaagt, dan brengt de bestuurder zijn risico terug naar het door hem geaccepteerde niveau. Simpel gezegd: geef een auto betere remmen en de bestuurder gaat harder rijden en later remmen. Maar veel van de hier beschreven actieve veiligheidssystemen hebben een ander psychologisch effect. Zij worden pas op het kritieke moment actief en nemen dan de macht over. Misschien willen sommige automobilisten nog wel de grenzen van het mogelijke verkennen, maar de macht afstaan … dat wil eigenlijk niemand.

ESP redt levens

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt uit buitenlandse studies al wel dat ESP levens redt. Het aantal ongevallen met dodelijke afloop waarbij een enkele personenauto betrokken is, zou met 30% tot 62% afnemen. ESP blijkt vooral effectief bij SUV’s die van zichzelf een hoog zwaartepunt hebben, waardoor stabiliteitscontrole eerder nodig is. Maar ook Nederland heeft baat bij ESP. De SWOV schat dat de verplichte invoering het aantal verkeersdoden met 33 tot 72 kan verminderen.

Grootschalig onderzoek zal de effectiviteit moeten uitwijzen en vergroten

In januari 2010 startte een consortium van 29 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers en onderzoeksinstanties, een grootschalig onderzoek naar de prestaties van actieve veiligheidssystemen. Onder de naam ‘interactIVe’ (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) gaan zij de systemen die al in gebruik zijn, testen in simulaties. Dit onderzoeksproject zal 42 maanden in beslag nemen.

Lees ook:De nieuwste technische snufjes in personenauto’s
Lees ook:Zuiniger rijder loont en is best wel makkelijk
Lees ook:Tips voor besparingen met Het Nieuwe Rijden
Lees ook:Geef motorrijders de ruimte in de file
Lees ook:Risicoprofiel verzekering elektrische auto onvoldoende in kaart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.