Categorie: "Files"

Belangrijkste punten Rutte II op een rij

Het regeerakkoord van het tweede kabinet Rutte is een feit. Zoals al bekend, is de forensentaks nu definitief van de baan, inclusief de gevolgen voor de tegenbewijsregeling van de bijtelling voor de auto van de zaak. In het regeerakkoord worden de volgende punten genoemd die van invloed zijn op de auto en onze branche:

Uit het regeerakkoord blijkt dat de nieuwe coalitie vindt dat elektrisch vervoer veel kansen biedt. Met netbeheerders, energiebedrijven en lokale overheden worden afspraken gemaakt over de laadinfrastructuur om de groei van elektrische mobiliteit verder te stimuleren;

De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat op 1 januari 2014, bedraagt 230 miljoen euro. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. Ook deze verhoging gaat in op 1 januari 2014;

Het Eurovignet wordt verder toegespitst op schonere vrachtwagens. Eventuele meeropbrengsten worden gebruikt voor investeringen in weginfrastructuur;

De boetes voor te laat betalen van de motorrijtuigenbelasting gaan omhoog. Voor het eerste betaalverzuim geldt straks een boete van 50 euro. Bij de tweede keer te laat betalen binnen 2 jaar gaat de boete omhoog naar 100 euro. Vanaf de derde keer binnen twee jaar wordt dat 150 euro;

Er komt geen kilometerheffing. In plaats daarvan wordt bekeken hoe de bestaande infrastructuur via onder meer gedragsverandering van reizigers beter benut kan worden, om daarmee de files te verminderen.

Het nieuwe kabinet en de VNA
De VNA pakt haar eerder ingeslagen koers weer op: pleiten voor een robuust fiscaal stelsel dat maximaal ondersteunt aan zakelijk reizen en nieuwe mobiliteitsinitiatieven de ruimte geeft. We vertrouwen erop dat ook het ministerie van Financien dit onderwerp weer met een zekere voortvarendheid oppakt. Terwijl de diverse ministeries aan de slag gaan met het verder uitwerken van de plannen, gebruiken we de tijd om een kennismakingsronde te doen langs de nieuwe Kamerleden en politieke stakeholders om onze stem te laten horen.

Voor de liefhebbers die het gehele regeerakkoord willen lezen, klik hier. De geel gearceerde passages zijn de teksten die voor de lease branche van belang zijn.

Bron: VNA

Elf keer nee tegen forensentaks

Elf organisaties, waaronder ANWB, vakbonden, NS, BOVAG en RAI Vereniging en diverse andere partijen eisen vandaag het schrappen van de forensentaks. Ze zetten die eis kracht bij door middel van een brandbrief aan de informateurs Wouter Bos en Henk Kamp. Ook staat er een paginagrote advertentie in dagblad de Tеlegraaf.

Driekwart werknemers wil zelf bepalen wanneer hij of zij werkt

65% van de werknemers bepaalt graag zelf wanneer hij of zij werkt. Daarnaast vindt 48% het belangrijk om zelf de werkplek te bepalen. Veel bedrijven vullen het nieuwe werken (hnw) in als plaatsonafhankelijk werken met flexibele werkplekken. Maar flexibele werktijden zijn dus minstens zo belangrijk. 60% van de werknemers verwacht hierdoor werk en privé beter te combineren. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Werk & Vervoer -een samenwerkingsverband van FNV, CNV en MHP- en Qidos onder ruim 10.000 werknemers uit profit en non profit bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd onder zowel het kantoorpersoneel als uitvoerders zoals monteurs en verpleegkundige.

Autodelen aan vooravond van doorbraak volgens KpVV

In maart 2012 waren er 2649 deelauto’s in Nederland. Dat zijn er 547 meer dan in 2011 ofwel een groei van 25%. De populariteit van autodelen groeit al jaren, maar komt nu echt in een stroomversnelling dankzij nieuwe vormen van autodelen , zoals Peer2Peer carsharing en OneWay carsharing. De autobranche ontdekt en financiert initiatieven en werkt steeds meer samen met autodeelorganisaties. Ook elektrische deelauto’s vormen een nieuw verschijnsel in het straatbeeld. Amsterdam is nog altijd dé trendsetter in Nederland. KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer) zet alle ontwikkelingen op een rij in een uitgebreid dossier. Enkele highlights.

3.000 auto’s minder in de spits dankzij Spitsvrij

Een half jaar na de start van Spitsvrij is een tussenstand opgemaakt. Daaruit blijkt dat de belangstelling groot is en dat de deelnemers veel minder in de spits rijden. Ruim 9% van de mensen die vaak in de spits tussen Utrecht, Amersfoort en Hilversum rijdt, doet mee aan Spitsvrij. In de eerste zes maanden rijden die deelnemers ruim 40% minder in de spits. Dat betekent dat er iedere dag 3.000 minder auto’s in de spits rijden. Bijna 2% van alle auto’s is uit de spits verdwenen in de driehoek.