Categorie: "Bijtelling"

VNA heeft huiswerk voor gestaffelde bijtelling al gedaan

Staatsecretaris van Financiën Weekers heeft afgelopen zaterdag in een radio-interview aangegeven verder te willen met de uitwerking van de gestaffelde bijtelling. Zo’n systeem is goed voor de bereikbaarheid en het milieu en is eerlijker voor werkgevers en werknemers.

Gestaffelde bijtelling op basis van daadwerkelijk gereden privékilometers wordt door de VNA al geruime tijd bepleit in Den Haag. Het plan was begin 2012 al in een vergevorderd stadium, maar door het Lenteakkoord verdween het in de ijskast. Nadat de forensentax eind vorig jaar van het toneel verdween heeft de VNA bij de top van Financiën ervoor gepleit om het concept zo snel mogelijk weer op te pakken. “Het is fijn dat de staatssecretaris nu ook in de media aangeeft dat hij nu vaart wil maken”, zegt Renate Hemerik, “intussen hebben zowel het ministerie als de VNA hun huiswerk gedaan, zodat we relatief snel tot een concreet voorstel zouden moeten kunnen komen.”

Een regime van variabele bijtelling stimuleert bewust reisgedrag en een bewuste keuze voor schone en zuinige auto’s. Een goed gestaffeld bijtellingregime biedt alle belanghebbenden voordelen: overheid, werkgevers en werknemers. Immers, zo’n systeem beloont het maken van minder privékilometers met de auto van de zaak, hetgeen de werkgever leasekosten en de werknemer bijtelling bespaart en de doorstroming op de wegen bevordert.

Het tweede effect is dat de autokilometers die gemaakt worden, vaker in een schone en zuinige auto zullen worden gemaakt. Renate Hemerik licht toe: “Momenteel maakt ongeveer een kwart van de werknemers die recht hebben op een personenauto van de zaak geen gebruik van dat recht. Daarnaast gebruikt ongeveer eenvijfde van de werknemers die wél een personenauto van de zaak hebben, deze niet privé. In beide categorieën maken werknemers hun privékilometers vaak in een oudere, minder schone privéauto en dit betekent een ongekende, onnodige milieuvervuiling.

Een eerlijker bijtellingregime zal er zeker aan bijdragen dat deze privéautokilometers straks vaker in een auto van de zaak gemaakt worden. “En dat is ook goed voor het milieu, want de gemiddelde privéauto is 8 jaar oud, terwijl een personenauto van de zaak met zijn gemiddelde leeftijd van 3 jaar jong veel schoner, zuiniger en veiliger is.” aldus Renate Hemerik. “Overigens is tweederde van alle personenauto’s van de zaak, een lease-auto en die zijn gemiddeld 2 jaar jong.”

“Zicht op de zakelijke (auto)mobiliteit”; het grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de zakelijke (auto)mobiliteit op basis waarvan VNA concludeert dat de auto van de zaak de potentie heeft nog veel meer bij te dragen aan bereikbaarheid en milieu dan nu al het geval is; waarvoor de bijtelling wel moet worden verbeterd. Via onderstaande links komt u bij een persbericht, een heldere samenvatting en het VNA-rapport.

Bron: VNA

Belangrijkste punten Rutte II op een rij

Het regeerakkoord van het tweede kabinet Rutte is een feit. Zoals al bekend, is de forensentaks nu definitief van de baan, inclusief de gevolgen voor de tegenbewijsregeling van de bijtelling voor de auto van de zaak. In het regeerakkoord worden de volgende punten genoemd die van invloed zijn op de auto en onze branche:

Uit het regeerakkoord blijkt dat de nieuwe coalitie vindt dat elektrisch vervoer veel kansen biedt. Met netbeheerders, energiebedrijven en lokale overheden worden afspraken gemaakt over de laadinfrastructuur om de groei van elektrische mobiliteit verder te stimuleren;

De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat op 1 januari 2014, bedraagt 230 miljoen euro. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. Ook deze verhoging gaat in op 1 januari 2014;

Het Eurovignet wordt verder toegespitst op schonere vrachtwagens. Eventuele meeropbrengsten worden gebruikt voor investeringen in weginfrastructuur;

De boetes voor te laat betalen van de motorrijtuigenbelasting gaan omhoog. Voor het eerste betaalverzuim geldt straks een boete van 50 euro. Bij de tweede keer te laat betalen binnen 2 jaar gaat de boete omhoog naar 100 euro. Vanaf de derde keer binnen twee jaar wordt dat 150 euro;

Er komt geen kilometerheffing. In plaats daarvan wordt bekeken hoe de bestaande infrastructuur via onder meer gedragsverandering van reizigers beter benut kan worden, om daarmee de files te verminderen.

Het nieuwe kabinet en de VNA
De VNA pakt haar eerder ingeslagen koers weer op: pleiten voor een robuust fiscaal stelsel dat maximaal ondersteunt aan zakelijk reizen en nieuwe mobiliteitsinitiatieven de ruimte geeft. We vertrouwen erop dat ook het ministerie van Financien dit onderwerp weer met een zekere voortvarendheid oppakt. Terwijl de diverse ministeries aan de slag gaan met het verder uitwerken van de plannen, gebruiken we de tijd om een kennismakingsronde te doen langs de nieuwe Kamerleden en politieke stakeholders om onze stem te laten horen.

Voor de liefhebbers die het gehele regeerakkoord willen lezen, klik hier. De geel gearceerde passages zijn de teksten die voor de lease branche van belang zijn.

Bron: VNA

VVD en PvdA maken einde aan forensentaks

AMSTERDAM – VVD en PvdA maken een einde aan de forensentaks. Beide partijen hebben een plan bedacht waarmee de taks niet hoeft te worden ingevoerd.

De forensentaks is een belasting op de vergoeding voor woonwerkverkeer voor werknemers, waartoe in het Lenteakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie is besloten.

Het geld wat bij het afschieten van de forensentaks zou worden misgelopen willen VVD en PvdA nu voor een deel halen uit het vitaliteitspakket. Dit pakket voor arbeidsdeelname door ouderen werd eerder al ingesteld in plaats van de levensloop/spaarregeling.

Van tafel
Twee week geleden nog deden verschillende organisaties van werknemers, werkgevers, reizigers en mobiliteit de dringende oproep om direct te stoppen met het plan om het woon-werkverkeer te gaan belasten. Ze wezen erop dat er na de verkiezingen een ruime Kamermeerderheid is die de onbelaste reiskostenvergoeding wil behouden.

De forenszentaks komt dinsdag aan de orde tijdens de financiële beschouwingen. Dan zou ook het alternatieve plan worden gepresenteerd.

Bron: Nu.nl

Elf keer nee tegen forensentaks

Elf organisaties, waaronder ANWB, vakbonden, NS, BOVAG en RAI Vereniging en diverse andere partijen eisen vandaag het schrappen van de forensentaks. Ze zetten die eis kracht bij door middel van een brandbrief aan de informateurs Wouter Bos en Henk Kamp. Ook staat er een paginagrote advertentie in dagblad de Tеlegraaf.

Nieuwe overgangsregeling voor btw-berekening

De nieuwe BPM afschrijvingstabel is gepubliceerd voor het berekenen van de btw naar aanleiding de nieuwe bpm-afschrijvingstabel. Bovag en VNA hebben bij het Ministerie van Financiën en bij de Belastingdienst gepleit voor een overgangsregeling voor de btw-berekening.

De overgangsregeling houdt in dat tot 1 oktober voor de btw-berekening gebruik mag worden gemaakt van de oude bpm-afschrijvingtabel. Dit geeft bedrijven voldoende tijd om hun software aan te passen. Op 1 oktober moest de software toch al aangepast zijn aangezien dan de btw dan wordt verhoogd van 19 naar 21 procent.

Damage control
“We zijn blij dat we binnen zo’n korte tijd deze overgangsregeling hebben kunnen treffen”, zegt VNA-directeur Renate Hemerik. “Het is echter een typisch geval van damage control want de regeling neemt de pijn van de gevolgen voor de markt niet weg.”

Door de nieuwe bpm-afschrijvingstabel wordt het gunstiger om auto’s te importeren en de rest-bpm op auto’s die worden geëxporteerd daalt. Deze effecten hebben onder meer direct gevolgen voor de restwaarde van leaseauto’s.

Doorberekenen
Rob Henneveld van Global Automotive Consultancy ziet het allemaal minder somber in dan de VNA en Bovag. “De afbouw van de bpm moeten we als branche toejuichen want uiteindelijk willen we er allemaal van af.” Hij betwijfelt of restwaardes hierdoor echt gaan dalen. “De waarde van een occasion wordt bepaald door de markt, niet door de fiscale component. Deze maatregel hoeft dus niet direct tot een verlaging van de occasionprijzen te leiden.”

En mocht dat wel gebeuren, dan nog is er volgens Henneveld niet zo veel aan de hand. “Ik verwacht dat leasemaatschappijen dit gaan doorbelasten naar de klant. Het is namelijk een overheidsmaatregel en volgens veel contracten mogen deze doorbelast worden.”

Bronnen: www.automotive-online.nl, www.vna-lease.nl