Het file monster

Minister Schultz van Haegen heeft donderdag het startsein gegeven voor de uitbreiding van de snelwegen tussen Almere en Schiphol. Daardoor moeten de files worden teruggedrongen. Een mooi moment voor een blog over het file monster in ons land. Files zijn helaas vandaag de dag een normaal begrip geworden en zijn een groot obstakel voor onze mobiliteit. Dat ze er zijn en dat ze veel frustratie veroorzaken, daar kijken we niet meer van op. Dat weten we nu wel. Maar wat is een file exact? Hoe ontstaat het? En welke oplossingen hebben we door de loop van de jaren allemaal al de revue zien passeren?
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

• langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u

• stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt

• langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.

En nog een paar veel gebruikte termen:

Filezwaarte (uitgedrukt in kilometerminuten) is de gemiddelde lengte van de file (in kilometers) vermenigvuldigd met de duur van de file (in minuten).

• Braess-paradox. Daarbij veroorzaakt het afsnijden van de weg nog langere reistijden! Veel mensen proberen een andere route te kiezen om een file te omzeilen als dat mogelijk is. dat te doen. Daardoor loopt zo`n sluiproute uiteindelijk dicht. Het resultaat kan zijn dat je er nog langer over doet om op de plaats van bestemming aan te komen. De paradox werd in 1968 ontdekt door de Duitse besliskundige Dietrich Braess.

Spookfile. Een file zonder duidelijke oorzaak. Meestal heeft filevorming een duidelijke oorzaak. Een tunnel of een oprit naar een snelweg vormen ware flessehalzen. Maar soms doet zich ook een file voor terwijl er helemaal geen sprake is van verkeershinder. Nergens zie je de gevolgen van een botsing. Nergens staat een auto op de vluchtstrook.

In de loop der jaren zijn er ook heel veel oplossingen gepresenteerd voor het file monster. Hieronder een kort overzicht (bron: www.partijvandefilerijder.nl)

• Toeritdosering lees verder ….

• Snelheidsregulering lees verder ….

• Uitbreiding wegennet lees verder ….

• De carpoolstrook lees verder ….

• Gratis Openbaar Vervoer lees verder ….

• Dubbeldekssnelweg lees verder ….

• Rekeningrijden lees verder ….

• Spitsstroken lees verder ….

• Continue spitsstrook lees verder ….

• Spitsheffing lees verder ….

• Mobiele rijstroken tegen files lees verder ….

• Verkeersverwachtingssysteem lees verder ….

• Het wegnemen van verstoringen in de doorstroming en in de aandacht van bestuurders lees verder ….

• vermindering van het verkeersaanbod lees verder ….

• Afstand tussen voertuigen verkleinen lees verder ….

Lees ook:Geef motorrijders de ruimte in de file
Lees ook:Asfalt of hoffelijkheid?
Lees ook:Meer dan 48 uur per jaar in de file
Lees ook:Mobiliteitsbeleid overheid Nederland
Lees ook:Elektrische auto al rijdend opladen via de banden en het wegdek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.