Mobiliteit is te gedefragmenteerd

Steeds meer bedrijven hebben mobiliteitsbeleid op de strategische agenda, maar vaak nog te gefragmenteerd. Dit blijkt uit een interactieve workshop over mobiliteit, die Athlon Mobility Consultancy donderdag 24 mei organiseerde in het Athlon Flex Centre op Schiphol-Rijk.

Doel van het event ‘Athlon Draait Door’ was om in kaart te brengen wat nodig is om de private en publieke sector tot een beter mobiliteitsbeleid te laten komen.

Decision makers van verschillende bedrijven, stuk voor stuk in een andere fase van hun mobiliteitsbeleid, zorgden uiteindelijk voor een mindmap. De belangrijkste overwegingen die in deze mindmap een hoofdrol speelden? Er is niet één oplossing die op ieder bedrijf is toe te passen. Niet alleen omdat iedere organisatie zich in een andere fase bevindt, maar ook doordat iedere branche andere eisen aan mobiliteit stelt.

White paper
De bevindingen van de complete mindmap worden in een ‘white paper’ samengevat, die half juni wordt gepubliceerd. De ‘white paper’ is een objectief document, dat zich concentreert op de status van mobiliteit van bedrijven in Nederland. De onderwerpen die aan bod komen zijn ondermeer de do’s en don’ts van modern mobiliteitsbeleid en het samenspel tussen kostenbesparing, duurzaamheid en aantrekkelijk werkgeverschap.

Mobiliteitsbudget
Ook zaken als het mobiliteitsbudget, de succesfactoren van duurzame mobiliteit en het beheer van de mobiliteitsportefeuille passeren de revue.

De workshop op Schiphol-Rijk werd bijgewoond door decision makers van ruim negentig toonaangevende bedrijven in Nederland. “Een verrijking van de discussie die in je eigen bedrijf plaatsvindt”, vond Henk Gerritse, facilitair inkoopmanager bij BAM Strategic Sourcing, na afloop.

Top-3 van kostenposten
“De mindmap was voor mij een herbevestiging dat mobiliteit geen definitie is, maar een begrip. En iedere organisatie kan er anders mee omgaan. Als bouwbedrijf maken we andere keuzes dan een uitzendorganisatie of een ziekenhuis. ”

Gerritse onderstreept het belang van het mobiliteitsbeleid voor elk bedrijf. “Het wagenpark staat in iedere organisatie in de top-3 van kostenposten. Daarom is het van belang er bewust mee om te gaan. Wees er transparant in, niet alleen naar de medewerkers maar ook naar het management. ”

Realtime verslaglegging
Alexander Prinsen van Athlon Mobility Consultancy was tevreden over het resultaat: “Fantastisch om verschillende bedrijven en personen te verbinden om gezamenlijk tot een definitie van mobiliteitsbeleid te komen met al haar haar uitdagingen, kansen en mogelijke oplossingen.”

Die gedachtegang werd nog verder onderstreept door Jack Knol, mobiliteitsmanager van Capgemini. “Vooral de realtime verslaglegging was interessant. We konden van gedachten wisselen met managers die binnen andere bedrijven voor dezelfde uitdagingen staan. Die discussie leverde een prettige bevestiging op van waar we al mee bezig zijn. Bedrijven blijken steeds meer te werken met een mobiliteitsbudget.”

Bron: www.autoleasewereld.nl

Lees ook:1 op de 4 mensen denkt de verkeerde keuzes qua mobiliteit voor zichzelf te hebben gemaakt
Lees ook:Extra budget voor mobiliteitsvouchers
Lees ook:Test je kennis van mobiliteit
Lees ook:Trends in mobiliteit voor 2012
Lees ook:`We maken te weinig gebruik van de digitale snelweg`

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.