Wees de fiscus te slim af: ga elektrisch rijden

Leaserijders die geen belasting willen betalen voor woon-werkverkeer moeten elektrisch gaan rijden. Op die manier voorkomen ze een aanslag van duizenden euro’s per jaar, zo stellen belastingdeskundigen en leasemaatschappijen tegenover RTL.

Iedereen die met een leaseauto naar zijn werk rijdt, moet daar straks belasting over gaan betalen, ook als hij de auto verder níet gebruikt voor privéritjes. Het kan een leaserijder zó duizenden euro’s per jaar gaan kosten, afhankelijk van de waarde van de auto en de belastingschijf waarin iemand zit. Maar er is een manier om aan deze belastingaanslag te ontkomen: wie elektrisch gaat rijden, blijft buiten schot, zo bevestigen belastingdeskundigen en leasebedrijven.

Een voorbeeld: een leaserijder met een weinig milievriendelijke auto van 30.000 euro moet straks hoe dan ook gemiddeld zo’n 20% van 30.000 euro = 6.000 euro bij zijn belastbaar inkomen optellen. Afhankelijk van de belastingschijf waarin hij zit, betaalt hij hierover bijna 2.000 tot 3.000 euro belasting per jaar.

Maar wie elektrisch gaat rijden, kan die extra belastingaanslag vermijden. Want net als nu geldt voor elektrische auto’s een zogenoemd nultarief. Dat betekent dat niet 20%, maar 0% van de waarde van de auto bij het belastbaar inkomen moet worden opgeteld. En 0% van 30.000 euro is nul.

Leasemaatschappijen verwachten dat leaserijders door de Kunduz-maatregel vaker zullen kiezen voor elektrisch. ‘Zakelijke rijders kiezen puur en alleen op basis van hun portemonnee. Dus als de keus is: duizenden euro’s belasting betalen, of helemaal geen belasting betalen, dan is die keus snel gemaakt.’ Op dit moment rijden er volgens de Bovag ruim 2000 auto’s rond waarover geen belasting hoeft te worden betaald. Dat aantal zou snel kunnen stijgen.

Er kleven wel nadelen aan elektrisch rijden. Zo zijn de auto’s nog relatief duur en kun je er nog niet heel veel kilometers mee rijden. Ook zijn er nog niet heel veel oplaadpunten. De twee laatste nadelen worden aangepakt. Zo zijn er inmiddels auto’s met een zogenoemde range extender, waardoor het aantal kilometers dat ermee gereden wordt zonder dat opladen nodig is toeneemt. Ook breidt het aantal oplaadpunten snel uit.

Leaserijders die van de fiscale vluchtroute gebruik willen maken, moeten wel opschieten. Want aan de fiscaal vriendelijke behandeling van elektrische auto’s komt in 2014 een einde. Alleen leaserijders die hun elektrische auto voor 1 januari 2014 op hun naam hebben staan profiteren. Zij kunnen maximaal 5 jaar lang van de regeling gebruik maken en vermijden zo dus een aanslag van tussen de 9.900 en 15.600 euro.

Wilt u weten of elektrisch leasen iets voor u is? Doe de E-lease Check.
Benieuwd naar de ervaring van een elektrische leaserijder en de visie van Athlon Car Lease op elektrisch rijden? Klik hier voor de video.

Bron: www.rtl.nl 

Lees ook:Autoleasemaatschappijen zijn positief over de overgangsregeling voor leaseauto’s in het Lenteakkoord
Lees ook:Uitstel behandeling plan belasting reiskostenvergoeding
Lees ook:Veranderingen in autobelasting per 1 juli 2012
Lees ook:Waarom elektrisch rijden?
Lees ook:Leaserijders steeds minder bereid te betalen per km

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.