5 lessen uit 39 miljoen elektrische kilometers

Is de doorbraak van elektrisch rijden een kwestie van tijd of blijft het vechten tegen de bierkaai? Het Amerikaanse ECOtality, leverancier van elektrisch vervoer, heeft 39 miljoen elektrische kilometers van zijn klanten geanalyseerd en komt tot vijf inzichten.

Vorige week publiceerde het beursgenoteerde ECOtality de resultaten van een onderzoek naar de ervaringen van zijn klanten, allen berijders van elektrische auto’s. “Met meer dan 39 miljoen kilometer aan verzamelde data hebben we een extreem waardevol inzicht in de effectieve en efficiënte ontwikkeling van een EV-infrastructuur,” zei Don Karner, Chief Innovation Officer bij ECOtality.

Dat inzicht kan waardevol blijken. Elektrisch rijden belooft een toekomst van schoon en zuinig transport, maar kampt met kinderziektes zoals een beperkte actieradius en lange oplaadtijden. Wat zijn de vijf lessen die ECOtality heeft kunnen trekken uit het onderzoek onder Amerikaanse berijders?

1. Gereden afstanden zijn bescheiden
De gemiddelde afstand per dag die de klanten van ECOtality in hun elektrische auto aflegden was bijna 45 kilometer. In Nederland leggen we gemiddeld 35 kilometer per dag af, een getal dat al jaren vrij stabiel is. Beide afstanden vallen ruim binnen de actieradius van 100 tot 120 kilometer van een gemiddelde elektrische auto.

2. Geen angst voor lege batterij
Door de beperkte actieradius kan onder berijders de angst onstaan om met een lege batterij langs de snelweg te komen staan. Om die angst te ondervangen rusten veel fabrikanten hun elektrische modellen uit met zogeheten ‘range extenders’, een ondersteunende (verbrandings)motor die voor extra kilometers zorgt. Die blijken minder hard nodig dan verwacht. Berijders van elektrische auto’s blijken bij wijze van sport juist hun best te doen binnen de actieradius te blijven, en niet over te schakelen op de range extender.

3. Oplaadtijden zijn kort
De beperkte afstanden die worden gereden leiden tot een beperkte oplaadtijd van ongeveer 1,5 uur per dag. Dit toont aan dat de belasting op het elektriciteitsnet minder groot zal zijn dan verwacht als de verkoop van elektrische auto’s een vlucht zou nemen. De elektrische auto’s bleken daarnaast gemiddeld 8,5 uur per etmaal ingeplugd, vooral ‘s nachts. Dit toont aan dat prijsprikkels werken. Door een kleinere vraag is stroom ‘s nachts goedkoper dan’s overdag. Dat realiseren berijders zich goed.

4. Installatiekosten moeten dalen
De kosten om een laadpunt te installeren kunnen oplopen tot meer dan €1.000. In Nederland worden die kosten vaak gedekt door gemeentes, als stimulans voor schone mobiliteit. Maar die kosten zijn te hoog om vol te houden. ECOtality is op zoek gegaan naar innovatieve oplossingen en heeft een laadpunt ontwikkeld dat gewoon op een stopcontact aangesloten kan worden.

5. Het is te vroeg om de vraag naar elektrische auto’s in te schatten
De verkopen van elektrische auto’s lopen niet storm, wat critici ertoe heeft verleid het experiment voortijdig mislukt te verklaren. Maar er werden ook niet meer dan 5.000 Toyota Priussen verkocht bij de introductie in 2000 in de VS. De echte test naar de vraag voor elektrische auto’s moet nog komen.

Bron: www.autoleasewereld.nl

Lees ook:Leaserijders steeds minder bereid te betalen per km
Lees ook:Tesla-baas Musk: helft auto’s elektrisch in 2032
Lees ook:Eerste testritten Tesla Model S in Nederland
Lees ook:PBL kritisch over overheidsdoelen elektrisch rijden
Lees ook:Eerste Top10 Elektrische auto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.