`We maken te weinig gebruik van de digitale snelweg`

In de reeks interviews met mensen die zich hard maken voor mobiliteit in ons land, hebben we dit keer de eer om Erik de Vries te interviewen. Erik is directeur bij de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE). Hiervoor was hij werkzaam bij BOVAG.

NOVE is de brancheorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren, samen goed voor de verkoop en distributie van meer dan 50% van alle brandstof in Nederland. Brandstof en energie staan midden in de belangstelling. Vanwege het huidige prijsniveau, maar ook vanwege de discussie rondom de energietransitie.

Erik, wat is in jouw ogen mobiliteit?
Mobiliteit is overbrengen van voertuigen, mensen en gedachten

Hoe belangrijk is mobiliteit? Wat is jouw visie daarop.
Mobiliteit hoort bij ontwikkeling. Kijk maar naar de mens: we zoeken het steeds verder op, zelfs de ruimte in. Het verbreedt onze horizon, letterlijk en figuurlijk.

Gaan we in ons land bewust genoeg om met mobiliteit?
In ons kleine land wordt veel afgereisd. Naar mijn smaak maken we nog te weinig gebruik van de digitale snelweg. Mogelijkheden zijn er volop. Veel bedrijven zitten nog vast op oude managementopvattingen van sturen op aanwezigheid van hun medewerkers ipv output. Dat moet snel anders.

Denk je dat mensen in Nederland voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die er zijn qua mobiliteit?
Nee, denk ik niet, maar zijn er echt al zoveel échte mogelijkheden vraag ik mij af? Zo verbaas ik mij over die heerlijke verschillen tussen aankomsttijden van bussen en vertrektijden van treinen.

Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat om het mobiliteitsbeleid? Indien je vindt dat de overheid het helemaal goed doet, dan horen we ook graag!
Belangrijkste beleid is om een beleid uit te zetten dat langer duurt dan 1 kabinetsperiode, zodat burgers en bedrijfsleven weten waar ze aan toe zijn. Zo heb ik als leaserijder al een paar keer meegemaakt dat de bijtelpercentages werden verhoogd, terwijl je op dat moment geen mogelijkheid om een andere auto te kiezen. Je voelt je dan gepakt, terwijl je best iets anders zou willen. We moeten daarnaast niet alleen naar de overheid kijken. Bedrijven en burgers zelf kunnen ook al veel beïnvloeden.

Wat is jouw visie op de toekomst van mobiliteit over twintig jaar ? Welke kant gaat het op?
Er komen steeds meer slimme vervoersoplossingen. Op gebied van brandstoffen komen er verschillende oplossingen: voor vrachtverkeer en scheepvaart zal LNG zijn opmars maken. Voor particulier vervoer zal de grootste winst komen uit energie-efficiency in combinatie met koppeling aan andere vervoersmethoden – en middelen. Het aandeel duurzame biobrandstoffen zal toenemen, waardoor we minder afhankelijk worden van de olieproducerende landen. Openbaar vervoer moet chic worden, maar wel betaalbaar blijven. In New York hebben veelverdieners meestal geen auto en niemand vindt dat gek.

Is er nog iets wat niet aan de orde is gekomen en wat je toch graag zou willen delen met de lezers van mobiliteit.blog.nl?
Ja, neem eens wat vaker de fiets. Ik erger me bont en blauw aan mensen die met hun auto de kinderen op school komen afleveren, op onmogelijke plekken gaan parkeren, de motor laten draaien en onverantwoord hard rijden, alleen maar om zogenaamd een paar minuten winst te halen. En dat zeg ik als brandstofman ja. Laten we de brandstof die we hebben benutten voor nuttige dingen.

 

Lees ook:‘De overheid moet mobilist verleiden’
Lees ook:Lange fietspaden moeten overdekt worden
Lees ook:Verkeersonveilige situatie gezien? Meld het op meldpuntveiligverkeer.nl
Lees ook:1 op de 4 mensen denkt de verkeerde keuzes qua mobiliteit voor zichzelf te hebben gemaakt
Lees ook:Test je kennis van mobiliteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.