e-Chauffeur: duurzame portal voor transporteur en chauffeur

e-Chauffeur is de naam van een nieuwe website waarmee transportbedrijven hun chauffeurs gratis kunnen (laten) trainen op onder meer brandstofbesparing en schadereductie. e-Chauffeur is opgezet door de Verkeersveiligheid Groep Nederland.

e-Chauffeur is ontstaan uit een vraag van Ministerie van IME. Dat schreef een tender uit om een tool te ontwikkelen die effectief en meetbaar bijdraagt aan een duurzamere mobiliteit in het goederen- en personenvervoer. Het plan van de Verkeersveiligheid Groep Nederland werd als beste beoordeeld en kon vervolgens uitgevoerd worden. Inmiddels is de begeleiding en funding van de site door het Ministerie overgedragen aan het Instituut voor Duurzame Mobiliteit dat ook belast is met het implementeren van Het Nieuwe Rijden.

Maar wat is e-Chauffeur precies? Het is een website, maar wel een waar interactie op de voorgrond staat. “e-Chauffeur is het eerste en enige interactieve platform waar zowel chauffeurs als werkgevers snel heel veel te weten te komen over verkeersveiligheid, duurzaam weggedrag en de gezondheid achter het professionele stuur”, vertelt directeur Eric Tolboom van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Chauffeurs vinden op e-Chauffeur informatie, trainingen, kennistesten en tips om hun beroep zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Dat gaat, ga zelf maar kijken op de site, op een ontspannen manier. En het is gratis ook. Daarnaast kan het nog veel meer opleveren. Werkgevers kunnen op e-Chauffeur namelijk gebruik maken van tools samen met hun chauffeurs om schade te beperken en brandstof te besparen. Ook is er een management dashboard met informatie over het kennisniveau van chauffeurs, schades, brandstofverbruik en risico’s. Zo kan een planner een risico-alert krijgen als zijn chauffeur in een omgeving rijdt die bijvoorbeeld bekend staat als een plek waar je snel schade rijdt.

Jammer
Transportbedrijven wachten, zoals bekend, nog steeds met het op cursus sturen van chauffeurs voor Code 95. “Dat is enorm jammer”, zegt Tolboom. “Enerzijds begrijp ik het wel. Tenslotte is het eerste moment dat alle vrachtwagenchauffeurs hun Code 95 moeten hebben pas in september 2016. Dus veel ondernemers kijken om meerdere redenen even de kat uit de boom. Wij horen veel argumenten als ‘Trainen kost geld, de mensen zijn die dag niet inzetbaar en wie weet blijft de man wel niet bij ons’. Aan de andere kant weten de meeste transportondernemers ook heel goed dat die cursussen niet alleen zijn om aan de wettelijke verplichting te voldoen. Je kunt met geregeld trainen vanaf dag één ook heel veel kosten besparen. Niet met een enkelvoudige training. Maar met onze totaalaanpak besparen bedrijven tot 8 procent op brandstof en tot zelfs 30 procent op schades. Wij zien dat over een jaar tijd de return on investment vaak 400 procent of hoger is. Als je je mensen niet traint, loop je dat mis. Bovendien moet je die mensen straks evengoed nog naar school sturen, maar dan versneld.”

Overeenkomst
Daarom heeft de Verkeersveiligheid Groep Nederland een drastische stap genomen. “Wij hebben een enorme kennis op het gebied van e-learning en het via de computer interactief trainen van mensen. Die gaan we inzetten om iedere transportonderneming geheel gratis zijn eigen leeromgeving aan te bieden. Met hun eigen bedrijfsnaam en logo op een eigen site. Daar kunnen hun chauffeurs persoonlijk op inloggen en kosteloos online trainen op brandstofbesparing en schadereductie. Ook krijgen ze er inzicht hoe ze zo gezond mogelijk kunnen leven en werken en vinden ze er allerlei andere wetenswaardige zaken die met hun vak te maken hebben. Het enige dat wij hiervoor terugverlangen, is dat het bedrijf een overeenkomst met ons afsluit voor de verplichte nascholing/Code 95.

Volgens de Verkeersveiligheid Groep Nederland kan elk transportbedrijf op die manier direct beginnen met het besparen op brandstof en schades. “Elk bedrijf dat met ons meedoet, krijgt van ons ook de inmiddels bekende Code 95 richtlijnplanner. Daarmee kunnen ze precies volgen welke trainingen de chauffeurs gevolgd hebben en daarop eventueel bijsturen,” aldus Tolboom. Hij denkt met deze actie dat ondernemers zo het mes aan twee kunnen laten snijden: de crisis uitzingen en toch al gebruik maken van de besparingen die een reguliere brandstof- of schade training had opgeleverd. Plus de zekerheid dat de chauffeurs toch op tijd hun Code 95 zullen halen.

Geslaagd
Eric Tolboom is er van overtuigd dat www.e-chauffeur.nl een zinnige en praktische bijdrage levert aan een veiliger en duurzamer wegtransport. “Wij denken dat de site interessant genoeg is voor een chauffeur om steeds weer terug te komen. Voor de leiding van een transportbedrijf zijn de voordelen nog veel eminenter. Met een beetje sturend beleid richting zijn werknemers heeft hij hier voldoende tools om zuiniger en veiliger te opereren. Dat is in feite gewoon geld verdienen met e-Chauffeur. Als een transportondernemer dat lukt, is de opzet van onze site meer dan geslaagd.”

Bron: www.ttm.nl

Lees ook:Ervaar de vooruitgang van groene mobiliteit
Lees ook:ANWB traint Wegenwacht bij pechhulp bij elektrische voertuigen
Lees ook:Tips voor besparingen met Het Nieuwe Rijden
Lees ook:Verkeersonveilige situatie gezien? Meld het op meldpuntveiligverkeer.nl
Lees ook:Alles over elektrisch vervoer op één plek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.