Trends in mobiliteit voor 2012

De Rabobank heeft een interessante factsheet uitgegeven eind 2011. Het is genaamd Cijfers & Trends: Mobiliteit (Automotive) (oktober 2011) .  Zij gaan in op de verschillende (nieuwe) soorten mobiliteit en schetsen een beeld voor het komende jaar.



  • De Rabobank, de moederorganisatie achter Athlon Car Lease onder andere,  omschrijft de perspectieven in de sector Mobiliteit als vernieuwend en groots. Hieronder zetten we enkele belangrijke constateringen uit de factsheet op een rij:De consument wenst steeds meer keuzevrijheid met betrekking tot de wijze waarop hij van A naar B kan komen. Hoewel de auto nog altijd een onmisbaar onderdeel is bij de invulling van de mobiliteitsbehoefte, ontstaan er in snel tempo alternatieven.
  • De consument laat zich via sociale media uitgebreid voorlichten over de ontwikkelingen en alternatieven in de markt. Verder zijn de prestaties en klantvriendelijkheid van het autobedrijf continu online inzichtelijk. Hierdoor is continue klantgerichtheid erg belangrijk. De ondernemer die sociale media toepast in de bedrijfsprocessen en via het internet verkoopkansen weet om te buigen in verkooporders is toekomstbestendig.
  • De Nederlandse Spoorwegen biedt de reiziger middels het product flexreizen aanvullende mogelijkheden voor en na de treinreis. Met flexreizen combineert de reiziger meer in het verkeer. Denk hierbij aan de (elektrische) fiets, (elektrische) scooter, Greenwheels en/of een trein-taxivariant. Het mobiliteitsbudget is inmiddels een serieus alternatief voor het leasebudget. Hierdoor krijgt de consument steeds meer vrijheid bij de invulling van zijn/haar individuele mobiliteitsbehoefte.
  • Steeds vaker signaleert de Rabobank binnen bedrijven een mobiliteitsbudget in plaats van een leasebudget, waarmee de werknemer zelf een keuze kan maken voor een vervoermiddel. De e-bike kan zo bijvoorbeeld een belangrijke rol gaan vervullen in het woon-werkverkeer, maar ook het OV kan hiervan profiteren. Voor wat betreft auto’s blijkt dat de schaalvergroting van merkdealerbedrijven nog niet altijd het beoogde effect heeft: er zijn nog altijd te veel autoshowrooms in Nederland.Kleinere auto’s met lage uitstoot verkopen beter door meer focus van de consument op verbruik en CO2-uitstoot. Dit is grotendeels ingegeven door de fiscale regelgeving rondom de auto.
  • Nieuwe elektronische toepassingen en toename complexiteit in auto’s leiden tot een toename van het aantal elektronische storingen en stellen eisen aan werkplaatsuitrusting en opleiding van het personeel. Daarnaast neemt juist door het gemiddeld ouder wordende wagenpark de vraag naar vervanging van onderdelen bij universele garagebedrijven toe. Verder zorgt het fiscale beleid van de overheid voor verschuivingen in consumentenvraag. Aanpassing van bpm-regels stimuleert bijvoorbeeld de export en import van gebruikte auto’s.

Mocht u meer informatie willen:

email: [email protected]
website: www.rabobank.nl

Lees ook:Athlon Car Lease voorkomt hogere bijtelling voor leaserijders
Lees ook:Mobiliteit is te gedefragmenteerd
Lees ook:Duizenden euro’s besparen met actief mobiliteitsbeleid
Lees ook:Slim Reisbudget levert € 50 miljoen per jaar op
Lees ook:Mobiliteit in vogelvlucht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.