Universele snellader voor elektrische auto’s

Diverse grote autofabrikanten hebben gezamenlijk een universeel snellaadsysteem voor elektrische auto’s ontwikkeld, dat de wereldstandaard moet worden voor alle elektrische auto’s en plug-in hybrides.

Volkswagen Groep, Ford, General Motors, BMW, Chrysler en Daimler-Benz staan aan de wieg van het concept en spreken van een Combined Charging System. Opvallend genoeg ontbreekt EV-pionier Renault-Nissan in deze alliantie.

Het Combined Charging System is ontwikkeld voor mondiaal gebruik en heeft derhalve uniforme specificaties als het gaat om afmetingen, elektrische systemen, laders en veiligheidsvoorzieningen. De grote autofabrikanten denken dat zodoende kosten voor ontwikkeling en infrastructuur worden teruggedrongen. Verder zou de betrouwbaarheid van het laden worden verbeterd en de prijs voor de consument dalen.

Het universele laadsysteem kan zowel met wisselstroom als gelijkstroom uit de voeten en consumenten kunt zowel thuis als bij een openbaar laadpunt de auto opladen tot maximaal 100 kiloWatt. Bij openbare snelladers met gelijkstroom duurt dat proces maximaal minuten.

De International Society of Automotive Engineers (SAE) heeft voor de 3-1 gecombineerde snellader gekozen omdat het voldeed aan de voorkeuren van Amerikaanse en Europese automobilisten, en mondiaal kan worden ingezet. Hierbij worden alle bestaande laadmethodes ondersteund: één-fase AC laden, drie-fase snelladen, DC laden of DC snelladen. ‘Bijtanken’ kan met maximaal 100 kW en de snelste snelladers kunnen een accupakker in ongeveer 20 minuten vol laden.

Ook de European manufacturing association (ACEA) heeft er oren naar, en zal de stekker vanaf 2017 gaan hanteren. Hiermee wordt de dekkingsgraad van het Combined Charging System dus weer iets groter.

Het samenwerken van bovengenoemde autofabrikanten moet ervoor zorgen dat de productiekosten laag blijven en de betrouwbaarheid van het snellaadsysteem op een hoog niveau ligt. En hopelijk zal het de acceptatie van EV’s een stuk vergroten, aangezien een infrastructuur van snelladers en e-auto’s die allemaal dezelfde laadstekker hebben een struikelblok voor consumenten kunnen wegnemen.

Tijdens het Electric Vehicle Symposium, dat zondag 6 mei in Los Angeles begonnen is, wordt het nieuwe snellaadsysteem gepresenteerd en gedemonstreerd. Het systeem is vanaf eind 2012 te koop, de eerste auto’s die gebruikmaken van het nieuwe laadsysteem zijn vanaf 2013 verkrijgbaar.

Bron: www.bovagkrant.nl en www.groen7.nl

Lees ook:Aantal elektrische auto’s in Nederland verdubbeld
Lees ook:Eerste Top10 Elektrische auto’s
Lees ook:Eerste (mini) laadpaal in Madurodam aftrap EV project
Lees ook:Intertraffic Amsterdam in de RAI
Lees ook:Auto-industrie wil uniform oplaadsysteem elektrische auto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.