Categorie: "mobilteitsmanagement"

Mobiliteitsadvies op maat

Minder mensen in de file, productiever personeel en de parkeerproblematiek rond een organisatie verkleinen. Het zijn slechts enkele voordelen die gerealiseerd kunnen worden wanneer  ‘Het Nieuwe Werken’ en ‘Mobiliteitsmanagement’ gecombineerd worden. Maar hoe nu het mobiliteitsbeleid zo optimaal mogelijk inregelen? Het ministerie van Infrastructuur en Milieu biedt uitkomst met het programma Mobiliteitsvouchers. Een programma waarmee werkgevers met tussen de 25 en 250 werknemers onder andere een gratis mobiliteitsscan kunnen laten uitvoeren.

Autodelen aan vooravond van doorbraak volgens KpVV

In maart 2012 waren er 2649 deelauto’s in Nederland. Dat zijn er 547 meer dan in 2011 ofwel een groei van 25%. De populariteit van autodelen groeit al jaren, maar komt nu echt in een stroomversnelling dankzij nieuwe vormen van autodelen , zoals Peer2Peer carsharing en OneWay carsharing. De autobranche ontdekt en financiert initiatieven en werkt steeds meer samen met autodeelorganisaties. Ook elektrische deelauto’s vormen een nieuw verschijnsel in het straatbeeld. Amsterdam is nog altijd dé trendsetter in Nederland. KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer) zet alle ontwikkelingen op een rij in een uitgebreid dossier. Enkele highlights.

Human Resources heeft flinke vinger in de pap bij wagenparkbeleid

In Nederland speelt HR een grote rol bij beslissingen over het wagenparkbeleid. Daarnaast wordt de auto van de zaak in Nederland relatief vaak gezien als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Dit in tegenstelling tot andere Europese landen. Dit blijkt uit het Nederlandse rapport van de Europese ‘CVO barometer’ van Corporate Vehicle Observatory (CVO).

3.000 auto’s minder in de spits dankzij Spitsvrij

Een half jaar na de start van Spitsvrij is een tussenstand opgemaakt. Daaruit blijkt dat de belangstelling groot is en dat de deelnemers veel minder in de spits rijden. Ruim 9% van de mensen die vaak in de spits tussen Utrecht, Amersfoort en Hilversum rijdt, doet mee aan Spitsvrij. In de eerste zes maanden rijden die deelnemers ruim 40% minder in de spits. Dat betekent dat er iedere dag 3.000 minder auto’s in de spits rijden. Bijna 2% van alle auto’s is uit de spits verdwenen in de driehoek.