‘De overheid moet mobilist verleiden’

In de reeks interviews met mensen die zich hard maken voor mobiliteit in ons land, hebben we de eer dit keer om Alfred Möller te hebben mogen interviewen. Een echte rasondernemer in mobiliteit. Hij is de ondernemer achter Möller Automotive, Möller Autoschade, Green Mobility, Alacar, Het Nieuwe Rijden en oprichter van het Elektrisch Vervoer Centrum en Informal investor. Hij heeft 33 jaar als ondernemer op de teller staan en zijn uitvalsbasis is Rotterdam. En zijn motto is: willen = kunnen.

Na de IVA opleiding heeft Alfred Möller 3 weken gewerkt maar na 15 dagen werkervaring wist hij het zeker. Hij zou ondernemer worden.  Niks meer maar zeker niks minder.

Alfred, wat is in jouw ogen mobiliteit?

Alles wat ons van A naar B brengt.

 Hoe belangrijk is mobiliteit? Graag jouw visie daarop.

Mobiliteit is vrijheid en daardoor een essentieel onderdeel van ons zijn. Mobiliteit is de basis van economie. Door meer en betere mobiliteit worden wij flexibeler, productiever en gelukkiger.

Gaan we in ons land bewust genoeg om met mobiliteit? Zo niet, wat kan er beter. Zo ja, waarom?

Mobiliteit kan beter en anders. Andere vormen en combinaties van mobiliteit gaan het verschil maken.

Denk je dat mensen in Nederland voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die er zijn qua mobiliteit? Denk aan autodelen, ketenmobiliteit etc?  

Niet alleen kennis maar ook de wil ontbreekt om het anders te doen. Geconditioneerd gedrag is de grootse vijand van verandering. Als 30 jaar staan mensen in de file naar hun werk om achter een beeldscherm te kruipen. I rest my case.

Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat om het mobiliteitsbeleid? Indien je vindt dat de overheid het helemaal goed doet, dan horen we ook graag waarom.

Na voorlichting en bewustwording volgt verleiden. Maak het aantrekkelijk om te veranderen. Beloon de man of vrouw die de moeite neemt om zich logisch, duurzaam en efficiënt van A naar B  te verplaatsen.

Wat is jouw visie op de toekomst van mobiliteit over twintig jaar ? Welke kant gaat het op?

Wij gaan van bezit naar gebruik. Waarom 100 % voor bezit betalen tegen een gebruik van 3 %? Share programma’s zijn straks een belangrijk onderdeel van mobiliteit. Waarom geen combi producten? Met de vakantie een busje, privé in de stad een EV en naar je werk met de trein.

Is er nog iets wat niet aan de orde is gekomen en wat je toch graag zou willen delen met de lezers van mobiliteit.blog.nl?

Verplaatsen in de toekomst start bij het www.elektrisch-vervoer-centrum.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:`We maken te weinig gebruik van de digitale snelweg`
Lees ook:Meer automobilisten verhuren eigen auto
Lees ook:Lange fietspaden moeten overdekt worden
Lees ook:Mobiliteit Blog van start
Lees ook:Mobiliteit in 2020 volgens de BOVAG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.