Human Resources heeft flinke vinger in de pap bij wagenparkbeleid

In Nederland speelt HR een grote rol bij beslissingen over het wagenparkbeleid. Daarnaast wordt de auto van de zaak in Nederland relatief vaak gezien als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Dit in tegenstelling tot andere Europese landen. Dit blijkt uit het Nederlandse rapport van de Europese ‘CVO barometer’ van Corporate Vehicle Observatory (CVO).

Aanvullend liet CVO in Nederland een onderzoek door Heliview uitvoeren naar de nieuwe belastingmaatregelen voor een zakelijke auto. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven negatief zijn over de maatregelen:
• 65 procent vindt het vervallen van de belastingvrije vergoedingsmogelijkheid van negentien cent per kilometer een slecht plan
• 59 procent staat negatief tegenover het plan om voor berijders met een 500-kilometer-verklaring, woon-werkverkeer als privé aan te merken

Geen compensatie voor werknemers
Opvallend is dat (met name grote) bedrijven niet de neiging hebben over te gaan tot compensatie van de ongunstige belastingmaatregelen. Driekwart van de bedrijven doet niets om de medewerker te compenseren. Jeff Bolders, algemeen directeur Arval Nederland: “De uitkomsten van beide onderzoeken laten natuurlijk een groot spanningsveld zien. Wij denken dat het belangrijk is dat bedrijven niet achterover gaan leunen. Human resources neemt nu al veel beslissingen over het wagenparkbeleid. Dit is een mooie kans om zich nog meer te profileren en de spil te zijn tussen werkgever en werknemer. Leasemaatschappijen kunnen hierin ondersteunen.”

Bron: www.managersonline.nl

Lees ook:VVD en PvdA maken einde aan forensentaks
Lees ook:Bedrijven investeren komend jaar miljoenen in duurzame mobiliteit
Lees ook:Nederland bij goedkoopste landen voor tweedehands auto
Lees ook:Europese mobiliteitsweek: 16 september tot 22 september 2012
Lees ook:Kwart werknemers ontevreden over flexplek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.