Jonge Amerikanen kopen fietsen en geen auto’s

Autofabrikanten maken zich zorgen over afnemende belangstelling voor autorijden in de Verenigde Staten. De Facebook-generatie fietst en loopt.

Amerikaanse autofabrikanten en marketeers breken zich het hoofd over het rare gedrag van jonge Amerikanen. De Facebook-generatie (ook wel Millennials of de Generatie Y genoemd) koopt namelijk geen auto’s. Ze fietsen graag en lopen is ook in onder jongeren. Komt dat door de crisis (tenslotte kopen jongeren ook geen huizen) of is er meer aan de hand (jonge mensen trouwen ook minder)?

Uit onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren hun rijbewijs halen. Het Amerikaanse ideaal was altijd op je 16e je rijbewijs halen en dan meteen een auto kopen. Dat is veranderd. In 2008 had de helft van de 19-jarigen zijn/haar rijbewijs gehaald; in 1998 was dat nog tweederde. Voor de verkoop van nieuwe auto’s zijn de cijfers nog dramatischer.

Weekblad The Atlantic zet de economische (werkloosheid, crisis, ingestorte huizenmarkt) en sociologische trends (jongeren hebben een langere adolescentie, groeiend milieubewustzijn) op een rij. Omdat jongeren ook aangeven dat ze liever in de stad wonen dan in de suburbs of op het platteland (80 procent heeft een voorkeur voor een stedelijke woonomgeving) zou de afnemende belangstelling voor auto’s wel eens blijvend kunnen zijn, zo denkt het weekblad.

Fietsenfabrikanten en -winkels varen er wel bij. Afgelopen jaar is het aantal verkochte fietsen met 13 procent gestegen in de Verenigde Staten. Ook steeds meer Amerikaanse forensen kiezen voor de fiets.

Bron: www.automobielmanagement.nl

Lees ook:Eerste rijbewijs behaald in elektrische auto
Lees ook:Universele snellader voor elektrische auto’s
Lees ook:De wereld rond zonder CO2-uitstoot!
Lees ook:Wat doen thuiswerkers echt?
Lees ook:Zelfsturende auto’s van Google mogen de weg op

Eén reactie op “Jonge Amerikanen kopen fietsen en geen auto’s

  1. Remi de Git

    Marketeers breken zich het hoofd over het “rare” gedrag van jonge Amerikanen. Fietsen is buitengewoon milieuvriendelijk, gezond, goedkoop en in stedelijke gebieden bijzonder efficiënt. Wie is er nu “raar” ?

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.